
Het NIZU bestaat uit ruim 60 vrijwilligersorganisaties en bewonersinitiatieven in de stad Utrecht. Zo’n 10 jaar geleden bundelden ze de krachten om gebruik te maken van elkaars expertise, kennis te delen en elkaar aan te vullen. En om te kijken hoe zij konden aansluiten bij de formele zorg, dus bij de buurtteams, de GGZ, de huisartsen en andere zorgprofessionals. Om zo de Utrechter die ondersteuning nodig heeft zo goed mogelijk te kunnen helpen. Iedere wijk heeft een NIZU-ambassadeur en sinds 2023 zijn er ook ambassadeurs die zich specifiek op de jeugd richten. Zij sluiten aan bij casuïstiekbesprekingen van onder andere de buurtteams Jeugd en Gezin, KOOS en Spoor 030.
Betekenisvolle relaties
Ester Vlaming is ruim 5 jaar wijkambassadeur Binnenstad. Ook zij sluit wekelijks aan bij netwerkbijeenkomsten, zoals bij Broodje Binnenstad waar alle professionals uit die wijk bij elkaar komen. En ze schuift aan bij het buurtteam en bij overleggen die specifiek over ouderen gaan. De vragen die bij haar terecht komen gaan vaak over behoefte aan sociale contacten, klusjes in huis, hulp bij het een of ander of vervoer ergens naartoe.
Tussendoor wordt Ester ook regelmatig gebeld om even mee te denken over een bepaalde situatie. Ester: ‘Laatst belde een hulpverlener mij over een patiënt met een psychiatrische achtergrond. Het ging om een vrouw die een behandeltraject achter de rug had en graag iets wilde gaan doen met schrijven. Omdat zij liever niet in een groep wilde, kwamen we op de gedachte om haar te gaan helpen met het schrijven van haar eigen herstelverhaal dat zij bij het Steunpunt Zelfregie en Herstel doet. Dat bleek echt een gouden tip voor haar. Vrijwilligers kunnen vaak op een laagdrempelige manier aansluiten bij de behoeftes van inwoners. Uit dat contact kunnen dan ook heel betekenisvolle relaties ontstaan. Ik denk even aan de vrouw die net in de binnenstad was komen wonen en graag wat meer sociale contacten wilde. Toen is voorgesteld om zelf vrijwilligerswerk te gaan doen. Dan kon zij mensen ontmoeten, iets voor hen betekenen en zich daardoor steeds meer thuis voelen in de wijk.’
Een aardig voorbeeld ook van hoe iemand met een hulpvraag iemand kan worden die een waardevolle bijdrage levert.
Sociale basis
Soms zijn er bij de professionele zorginstellingen wachtlijsten, waar mensen tussen zitten die al enorm geholpen zijn als iemand hen helpt bij het invullen van formulieren, het aanvragen van toeslagen of een steuntje in de rug regelt voor een moeder die tijdelijk overbelast is. Allemaal zaken die soms ook door een vrijwilligersorganisatie opgepakt kunnen worden. Julia: ‘Er moeten steeds meer hulpvragen worden opgevangen in de sociale basis en wij kijken graag inhoudelijk mee hoe en waar dat het beste kan. Maar we houden ook de grenzen in de gaten, want vrijwilligers zijn niet voor alles een oplossing. Dus hoe zorgen we ervoor dat inwoners dit zelf meer gaan oppakken? Dat ouders elkaar ontmoeten en kunnen uitwisselen over het opgroeien en opvoeden van hun kinderen? Bij die beweging sluiten wij deze tijd steeds meer aan. Het is heel belangrijk om te investeren in de sociale basis zodat meer (zorg) vragen in het gewone leven beantwoord kunnen worden. Daar kunnen wij als vrijwilligersorganisaties en buurt- en bewonersinitiatieven goed bij helpen.’
Via onderstaande link vind je meer voorbeelden van nieuwe vormen van zorg en ondersteuning.