Rosa Lucassen trapte de bijeenkomst af. Daphne Kroon en Robin Izelaar-Laisina vertelden in hun intro over de organisaties die deze bijeenkomst organiseerden. Daarna ging Rosa in gesprek met Jermain Bridgewater, hij is als cultuurcoach verbonden met De Vrijstaat en staat dagelijks in contact met jongeren die bij De Vrijstaat een fijne plek hebben om zichzelf te zijn.
Bij de Vrijplaats wordt kunst gemaakt, het is een broedplaats voor jonge makers, het is een expositieplek, het is een podium voor kinderen, jongeren en jonge makers en het is een fijne plek voor community building.
Hierna vertelden Tarik, content creator bij de Vrijwilligerscentrale Utrecht, en Vivienne, stagiaire bij Handjehelpen, over hun ervaringen als jonge vrijwilliger en over wat hun motivatie is om zich in te zetten voor de maatschappij.
Na een kort rondje namen en organisaties had had Rosa een leuke manier bedacht om wat nader met elkaar kennis te maken met de 3x waarom methode. Samen met Esther Kersten liet Rosa zien hoe dit werkt en daarna kon iedereen dit in gesprekjes et elkaar toepassen.
En toen was het tijd om over verschillende onderwerpen in themagroepen verder te praten, waarvan hierna in het kort de opbrengst.
Themagroep TikTok
Daarnaast benadrukte hij dat je op TikTok vooral publiek bereikt door trends te volgen. Pas daarna kun je jouw eigen doelgroep subtiel iets laten zien van je boodschap, doel of promotie.
Themagroep NIZU stages
We hebben bij de NIZU-stagetafel gekeken naar: ‘Hoe kunnen samen stages aanbieden ons als informele zorg meer verbinden en versterken?’ Er waren gesprekken met afgevaardigden van de gemeente, vrijwilligerscentrale, Youth for christ en anderen. Eén ding sprong er voor iedereen uit: ‘Als studenten binnen hun opleiding zien hoe belangrijk vrijwilligerswerk is, is dat ook een inspiratie voor hun toekomst.’
Jonge mensen, beroepskrachten van de toekomst, onze samenwerkingspartners of collega’s moeten ervaring krijgen hoe het is om iemand informeel als een vrijwilliger te ondersteunen. Als je dat met meer partijen doet, zien ze ook hoe wij als NIZU-partijen elkaar versterken. Van individueel achter de voordeur, naar groepsaanbod.
Themagroep Onderwijs
Ideeën:
- Eén contactpersoon/organisatie tussen Onderwijs en Maatschappelijke organisatie voor matching;
- Randvoorwaarden voor wat er nodig is bij organisaties en vrijwilligers (Onderwijs);
- Denktank op dit onderwerp starten;
- Studenten de matching zelf als opdracht meegeven in hun maatschappelijke uren/inzet;
- Scholen, MBO, HBO en UU, moeten meer kijken naar de vraag van maatschappelijke organisaties naar uren/inzet en daar (meerdere) leerlingen en studenten aan matchen. Leerlingen en studenten en hun inzet niet zien als individuen, maar als team wat bepaalde inzet kan doen, wanneer een maatschappelijke organisatie daar vraag naar heeft.
Themagroep JoU
Bij JoU vertelden Soraya & Nina over hoe zij via jongerenwerk jongeren een veilige en vertrouwde plek bieden. Doordat ze via JoU in aanraking komen met vrijwilligerswerk leren ze dat ze door verantwoordelijkheid te nemen van betekenis kunnen zijn in de maatschappij.
Themagroep De Vrijstaat
Jermain vertelde over zijn rol bij de Vrijstaat. Jongeren raken door hun eigen interesse betrokken bij De Vrijstaat en krijgen er de mogelijkheid om met hun eigen ideeën aan de slag te gaan. Door samen te werken krijgen ontstaan nieuwe activiteiten waar ook weer andere jongeren bij aansluiten. Daardoor zien de jongeren zichzelf niet als vrijwilliger bij De Vrijstaat, maar als creatieve maker die impact maakt op een fijne plek.